טרשת עורקים נשית: במה היא שונה?

לכאורה, לא אמורה להיות שונוּת בין גברים לנשים בכל הקשור להתקפי לב: המשאבה היא אותה משאבה (גם ברמת המבנה ואפילו ברמה המיקרוסקופית; לב מתורמת אשה מושתל בגברים כעניין שבשגרה, ולהיפך), וגורמי הסיכון הם אותם גורמי סיכון (עודף שומנים בדם, יתר לחץ דם, סוכרת, רקע משפחתי, ספורט וכד'). אז איך זה שבכל זאת יש כזה הבדל?

גיל: ב"איחור" של 10 שנים

הגיל הממוצע של התקפי לב בקרב גברים עומד על 61, ואילו של נשים "מאחר" בעשור בממוצע, ועומד על 71 שנים. כך, בחלוקה לגילאים, יש כמעט פי 3 גברים מנשים עם התקפי לב עד גיל 50 ופי 2 עד גיל 65: החל בגיל 66 נשים "נוטלות את הבכורה", ויש הרבה יותר נשים עם אוטם לב מאשר גברים שעברו התקף לב. שני שלישים (67.3%) מהנשים שמאושפזות בישראל עקב אוטם לב הן מעל גיל 65.

מה קורה בגיל הזה, שפתאום הנשים מצליחות להדביק במהלכו את הגברים בקצב מחלות הלב וכלי הדם? הדבר עדיין לא הוברר סופית וטרם הוכח באופן מדעי, אך ההסבר נעוץ, כנראה, בגיל המעבר: סוף תקופת הפוריות טומנת בחובה גם ירידה בהורמון המין הנשי אסטרוגן. על פי ההשערה, לאסטרוגן יש אפקט מגן על הלב הנשי – ועם הירידה ברמתו, מצטמצמת גם "שכבת ההגנה" שהוא מעניק ללב ולעורקיו.

טרשת של העורקים הכליליים שתוביל להיצרות שלהם ולאוטם היא, כמובן, לא מחלה שמתרחשת בוקר בהיר אחד – אלא תהליך טרשתי איטי של שנים רבות. זו, כנראה, הסיבה, שנשים אינן חוטפות התקף לב ביום סיום המחזור שלהן – אז התהליך טרשתי רק "מעלה הילוך" ומתחיל לפעול בעוצמה רבה יותר מקודם.

אגב, נסיונות שנעשו לתת טיפול הורמונלי חלופי לנשים בגיל המעבר, במטרה למנוע או להפחית מחלות לב – כשלו לחלוטין. לא רק שהם לא הצליחו להפחית את התחלואה הקרדיו-וסקולרית (מחלות לב וכלי דם) – אלא שהם אף גרמו להשפעות שליליות על הלב וכלי הדם. טיפולים בהורמונים חלופיים אינם מומלצים כיום בהתוויה לבבית, לפיכך.

זינוק בערכי הכולסטרול אחרי גיל 55

רמות גבוהות של כולסטרול רע (LDL), כמו גם רמות נמוכות של כולסטרול טוב (HDL) נחשבים כגורמי סיכון ידועים למחלות לב – לגברים ולנשים כאחד. ל-LDL יש אפקט שלילי על העורקים (הצטברות של שומן ומשקעי סידן עד להיצרות וסתימה), ואילו ל-HDL יש אפקט חיובי, הפוך (מעין "ניקוי" העורקים מאותה פסולת).

בעקרון, מטופל שסובל מרמות גבוהות של LDL, אך יש לו במקביל רמות גבוהות של HDL – נהנה מהגנה מסויימת מפני התהליך הטרשתי. בשנים האחרונות התגלה כי בכל הקשור לנשים, הרי של-HDL יש תפקיד מפתח בוויסות משק השומן שלהן, וכי ציון HDL נמוך (גם עם LDL תקין) משמעותו סיכון יתר למחלה כלילית.

בנוסף, ידוע מזה זמן, כי לאחר גיל 50-55, רמות הכולסטרול הרע, ה-LDL, נוטות לעלות אצל נשים. אם עד אז, בממוצע, לגברים יש רמה גבוהה יותר של כולסטרול – הרי שמזמן זה הנשים עוברות אותם, וכמעט מחצית מהן חורגות מהנורמה כלפי מעלה. דבר זה מעלה את הסיכון שלהן ללקות בליבן.

החדשות הטובות הן שניתן לטפל בקלות ברמות גבוהות של LDL – וזאת באמצעות סטטינים. תרופות אלו, שכל רופא משפחה מכיר ומוסמך לרשום, נחשבות לאחת ההמצאות החשובות של המאה ה-20, והן מורידות בחדות את רמות הכולסטרול הרע, ובה בעת – את הסיכון למחלת לב וכלי דם.

איזון סוכרת ויתר לחץ דם

יתר לחץ דם, הידוע גם בכינויו "הרוצח השקט", הוא אחד מגורמי הסיכון המוכרים והידועים למחלות לב וכלי דם (כמו: התקף לב, שבץ מוחי, חסימה של עורקים נוספים – כלומר, שבץ של איברים אחרים) וכך גם סוכרת. בכך אין כל חדש.

מה שהפתיע את החוקרים שבחנו את האפקט של שני המשתנים הללו על גברים ונשים – הייתה מידת ההשפעה הגדולה יותר שהייתה להם על נשים. הסיכון לפתח אוטם בנשים סוכרתיות גדול פי 2.7 בהשוואה לנשים שאינן סוכרתיות (בגברים היחס הוא פי 2.3 "בלבד"), ואילו הסיכון לאירוע מוחי גדול פי 2.1 בסוכרתיות בהשוואה ללא סוכרתיות (מול יחס של 1.8 אצל גברים).

אם המספרים נשמעים קטנים וההבדל נשמע זניח, הנה דוגמה ממחקר אחר, שבו בדקו את נוכחתם של גורמי סיכון בקרב מטופלים ומטופלות שלקו באוטם לב חריף: יתר לחץ דם נצפה אצל 55% מהגברים – ואצל 75% (!!) מהנשים; סוכרת נצפתה אצל 35% מהגברים – ואצל 45% (!) מהנשים.

במילים אחרות: נוכחות של סוכרת או יתר לחץ דם לא מאוזן היוו גורמי סיכון להתקף לב הן אצל גברים והן אצל נשים. אבל בעוד שאצל גברים הם היו גורמי סיכון "רגילים" – אצל נשים הם היו גורמי סיכון "ייחודיים" ומשמעותיים מ"חזקה" גבוהה יותר, שהגבירו באופן דרמטי את הסיכון הלבבי שלהן.

ניתן לחשוב על הדוגמה הבאה: גבר ואשה נוהגים כל אחד במכונית אחרת, במהירות של 200 קמ"ש. בממוצע, לאשה סוכרתית יש פחות "כריות אוויר" ברכב שלה מאשר לגבר סוכרתי, ובממוצע לאשה עם יתר לחץ דם יש חגורת בטיחות פחות מוצלחת מלגבר עם יתר לחץ דם – תאונה קטלנית תשפיע על שניהם, אבל הסיכוי שלה לשרוד אותה יהיה קטן יותר מזה של הגבר.

להמשך: סימפטומים של התקף לב נשי