כריתת אונה בריאה

בניגוד לאיברים אחרים בגוף האדם, הריאות האנושיות אינן סימטריות לחלוטין: הריאה הימנית היא בעלת 3 אונות (עליונה, אמצעית ותחתונה) בעוד שהריאה השמאלית היא בעלת 2 אונות בלבד (עליונה ותחתונה). המניע השכיח לביצוע ניתוח כריתת אונה (Lobectomy) הוא התפתחות של גידול סרטני בריאה. סוג הגידול, גודלו, שלב ההתפתחות שלו ומיקומו באונות קובעים את האפשרות לבצע ניתוח להסרת הגידול והאם מספיק לכרות אונה בודדה או שדרושה הסרה של חלקים גדולים יותר של הריאה. בישראל מאובחנים מדי שנה כ-1500 חולים בסרטן ריאות ומתבצעים כ-700 ניתוחי חזה, שרובם כולל הסרת אונה אחת לפחות מאחת הריאות.

פרוצדורות כירורגיות לכריתת אונה בריאה

כאשר מתקבלת החלטה על ביצוע ניתוח להסרת גידול סרטני מהריאות, הרופאים בוחרים את השיטה הניתוחית הטובה ביותר, הן מבחינת סיכויי ההצלחה והריפוי והן מבחינת האפשרות להפחית ככל הניתן את הקושי הנגרם לחולה לאחר הניתוח. החלוקה הבסיסית בניתוחי חזה היא בין ניתוחים פתוחים, המבוצעים בדרך כלל במקרים בהם אין ברירה אחרת מלבד פתיחת בית החזה והגעה פיזית אל המקום הנגוע, לבין ניתוחים טורקוסקופיים, בהם אין פתיחה של חלל החזה והניתוח מתבצע בעזרת ציוד וידאו מתקדם וכלי ניתוח מתאימים.

טכניקת הניתוח המועדפת על ידי מנתחי החזה היא טורקוסקופיה (VATS – Video-Assisted Thoracoscopic Surgery). מחקרים הראו כי רמת הסבל הנגרמת לחולה בטכניקה זאת קטנה משמעותית מניתוחים פתוחים וכי סיכויי ההחלמה מניתוח כזה גדולים משמעותית לעומת ניתוחים פתוחים. עם זאת, חשוב לציין כי לעתים מיקום הגידול בריאות או סיבות אחרות אינם מאפשרים ביצוע טורקוסקופיה ולפיכך הרופאים יבחרו לבצע ניתוח פתוח. אין להסיק כי הבחירה בניתוח פתוח מעידה בהכרח על סיכויי הצלחה והחלמה קטנים יותר.

בפרוצדורה הטורקוסקופית כמו בניתוח רגיל, המנותח נמצא תחת הרדמה מלאה והוא מונשם לכל אורך הניתוח עד לשלב ההתאוששות. במהלך הניתוח עצמו המנתח מבצע שלושה חתכים קטנים מתחת לבית החזה של המנותח. דרך אחד הפתחים תוחדר מצלמת הווידאו, שתעביר תמונה מוגדלת של חלל החזה וריאותיו של המנותח אל צג הטלוויזיה הנמצא בחדר הניתוח. דרך שני הפתחים האחרים יחדיר המנתח את ציוד הניתוח הייעודי ויבצע את כריתת האונה ואת הוצאת הרקמות הנגועות אל מחוץ לגופו של החולה. להבדיל מניתוח להסרת ריאה שלמה או כריתה מסיבית של חלק מהריאה, להסרת האונה יש השפעה מינורית יחסית על יכולת הנשימה של החולה. קוצר הנשימה, המורגש אצל החולה מיד לאחר הניתוח, הוא בדרך כלל שגרתי, מהווה חלק מהליך ההחלמה ועתיד לחלוף במהירות יחסית.

שיקום והחלמה

הליך ההחלמה מניתוחי ריאה רגילים הוא ארוך למדי ונמשך כמה שבועות. אם הניתוח בוצע בשיטה הטורקוסקופית, זמן ההחלמה מתקצר משמעותית. היות וההליכים הכירורגיים בשיטה זאת קטנים באופן משמעותי, רמת הכאב והסיכון לזיהומים ופגיעות נלוות קטן אף הוא באופן ניכר. עם סיום ההליך הכירורגי, ישיבו הרופאים לחולה את יכולת הנשימה העצמונית שלו. עם השלמת הליך השבת הנשימה, החולה יועבר למחלקת התאוששות ומשם יועבר בהמשך למחלקה רגילה לאשפוז של כשבוע לצורך מעקב והשלמת ההחלמה הראשונית. עם סיום שבוע האשפוז, ישוחרר החולה לביתו, ויחל בהליך שיקום של כחודשיים במהלכם תקבע לו שגרת פעילות גופנית מתאימה, ובמידת הצורך יינתן לו טיפול תרופתי תומך.

לפרטים נוספים ולתיאום ייעוץ או ניתוח פרטי יש למלא את הטופס ליצירת קשר.