טיפול ניתוחי בסרטן ריאות

מדי שנה מאובחנים בישראל כ-1500 חולים חדשים בסרטן ריאות מסוגים שונים. רובם של הלוקים במחלה משתייכים לקבוצת סיכון הכוללת גברים מעשנים מעל גיל 40, או חולים שנחשפו לעישון או חומרים מסוכנים אחרים. המחלה מחולקת לשתי קטגוריות ראשיות – סרטן ריאות ראשוני שמקורו ברקמות הריאה עצמה, וסרטן ריאות משני המגיע אל הריאות כגרורות של גידול סרטני שהתפתח במקומות אחרים בגוף. בשנים האחרונות עם העליה באחוז הנשים המעשנות מסתמנת עליה באבחון סרטן ריאות גם באוכלוסיית הנשים בישראל.

מעבר לחלוקה הברורה בין שתי הקטגוריות של סוגי סרטן הריאות, ישנה חלוקה משנית לסוגי הסרטן המאובחנים אצל החולים. הסוג העיקרי המאובחן אצל מרבית החולים הוא סרטן ריאות מסוג "תאים שאינם קטנים", והוא מאובחן אצל כ-80% מהלוקים במחלה, כאשר ביתר המקרים מדובר בסרטן מסוג "תאים קטנים". חלוקה זו מהותית לגבי ההחלטה על אפשרויות הטיפול בחולה, כאשר הדבר נוגע לאופרציה ניתוחית, שכן אופרציה כזו רלוונטית אך ורק למקרי הסרטן מסוג התאים שאינם קטנים, כאשר בסרטן מסוג תאים קטנים יועדף טיפול תרופתי הכולל כימותרפיה והקרנות במשולב.

ההחלטה על אופרציה ניתוחית

ניתוח להסרת גידול ריאתי ממאיר הוכח כשיטה היעילה ביותר ובעלת סיכויי ההצלחה הגדולים ביותר כיום, לריפוי המחלה. סרטן ריאות הניתן לניתוח מאפיין על ידי שלושה שלבי התפתחות, הקובעים את האפשרות לביצוע פרוצדורה ניתוחית בחולה. במידה והמחלה מאובחנת בשלביה המוקדמים יותר (1 ו-2), יש אפשרות סבירה לקיים פרוצדורה ניתוחית בעלת סיכויי הצלחה סבירים. גילוי בשלבים אלה קורה אצל כ-30% מהחולים, כאשר בחלק לא מבוטל מהמקרים משולב הניתוח בפרוצדורות נוספות כמו כימותרפיה והקרנות לפני הניתוח, כדי למזער את הגידול לכדי גודל "נתיח". במידה והחולה אובחן כנמצא בשלב מתקדם יותר ומפושט (בו גרורות הסרטן הגיעו כבר למקומות אחרים בגוף), הופכת האופציה הניתוחית ללא רלוונטית והטיפול יעבור למישור תרופתי והקרנתי בלבד.

ניתוחי סרטן ריאות

ניתוחי ריאה מבוצעים על ידי רופאים המתמחים בניתוחי ריאות, ובעיקרם מחולקים לכמה סוגים הנעים בין כריתת אונה בודדת בריאה, ועד לכריתת ריאה שלמה. ניתוחים אלו מבוצעים בשתי שיטות עיקריות: השיטה המסורתית, הכוללת פתיחה של בית החזה והפרדת הצלעות, או ניתוח טורקוסקופי (זעיר פולשני), המבוצע בכלים מתקדמים וללא פתיחת בית החזה. ניתוח טורקוסקופי מבוצע על ידי החדרת מצלמה וכלי ניתוח דרך פתחים קטנים בבית החזה של החולה וניתוחו בעזרת ציוד וידאו מתקדם. ניתוח זה מועדף כיום על ידי מנתחים רבים משום שהוא מצמצם את רמת הסבל והכאב של החולה לאחר הניתוח. כמו כן, מחקרים הראו כי הוא מגדיל את סיכויי ההחלמה של המנותח לעומת השיטה המסורתית. עם זאת, לא תמיד מיקום הגידול בריאות מאפשר לבצע ניתוח טורקוסקופי, ובסופו של דבר המנתח קובע את סוג הניתוח בהתאם לאופי הגידול, מיקומו בריאות, מצב החולה, והנתונים הרפואיים שנאספו בכל ההליכים הרפואיים שקדמו לניתוח.

לפרטים נוספים ולתיאום ייעוץ או ניתוח פרטי יש למלא את הטופס ליצירת קשר.