מנתח כלי דם

כירורגית כלי דם היא התמחות-על של כירורגיה כללית, התמחות העוסקת בכל הקשור לאבחון ולטיפול במחלות כלי דם מחוץ למוח וללב. בדרך כלל, המטרה הרפואית של הפעולות הכירורגיות, שמבצע מנתח כלי דם, היא טיפול בכלי דם לא תקינים (מוצרים או מורחבים).

על כלי הדם

כלי הדם הם למעשה צינורות המשמשים להעברת דם בגוף. ישנם שני סוגים עיקריים של כלי דם בגוף: עורקים וורידים.

העורקים הם כלי דם המיועדים להעברת דם מן הלב אל האיברים השונים בגוף. דפנות העורקים הן העבות יותר מבין שניהם מכיוון שהן צריכות לעמוד בלחץ הדם הגבוה המגיע מן הלב. חלק ניכר ממחלות העורקים הן מחלות חסימתיות העלולות לפגוע באיבר המטרה כגון נזקים בכליות, במעיים, היצרות בעורקי התרדמה ועוד.

הוורידים הם כלי דם המיועדים להעברת דם חזרה אל הלב. דופנותיהם דקות יותר וגמישות יותר מאלו של העורקים. הוורידים מכילים שסתומים חד כיווניים החיוניים לפעילותם, ומאפשרים לדם לזרום אך ורק לכוון הלב. נזק בוורידים יכול להיגרם עקב לחץ ורידי מוגבר העלול לפגוע בדופנות הוורידים ובשסתומים החד כיווניים.

התערבות מנתח כלי דם

מנתח כלי דם מתמחה באבחון ובטיפול במחלות כלי דם מסוגים שונים ובטיפולים שונים הכוללים:

  • טיפול במחלות כלי דם חסימתיות – מחלות כלי דם חסימתיות מהוות את הגורם הראשון לתחלואה ומוות. חסימות אלו עלולות לגרום לאוטם בשריר הלב, אירועים מוחיים, חסימות כלי דם בגפיים, אובדן גפה ועוד. הטיפול בחסימות בגפיים כולל טיפול שמרני, כלומר פעילות גופנית של הגפיים, וטיפול בגורמי סיכון והפסקת עישון. במקרים מורכבים יותר או כשהטיפול השמרני אינו אפקטיבי דיו עשויה להידרש התערבות בצנתור, ניתוח או פעולה משולבת של צנתור וניתוח.
  • טיפול במפרצת (אנוריזמה) באבי העורקים בחזה ובבטן – מפרצת באבי העורקים נחשבת כהרחבה של מעל ל-50% בקוטר אבי העורקים. ככל שהקוטר גדל, דופן העורק נעשית דקה יותר ועלולה להיקרע ולגרום לתוצאה קטלנית. התרחבות של מעל ל-5.5 ס"מ באורטה בטנית מחייבת טיפול, המבוצע על ידי שימוש בשיטה ניתוחית סטנדרטית או על ידי שימוש בצנתור והכנסת סטנט מכוסה בד או סטנט גרפט.
  • טיפול בהיצרות/חסימה בעורקי הצוואר (עורק התרדמה, הקרוטיד) – הסיכון במקרה זה הוא לאירוע מוחי. הטיפול התרופתי כולל תרופות להורדת כולסטרול ולדילול דם. גם במקרה זה, במידת הצורך הטיפול כולל ניתוח, המיועד להפרדת החסימה וניקוי העורק. ניתוח זה יכול להתבצע בהרדמה כללית או אזורית.
  • טיפול במחלות ורידים ודליות – מחלות אלו נגרמות בדרך כלל עקב פגיעה בשסתומים החד כיווניים בוורידים, דבר המביא להצטברות דם בחלקים התחתונים של הרגליים בוורידים מורחבים בשם דליות. בהמשך יכול להיווצר קושי לעמוד על הרגליים לאורך זמן, יכולות להיווצר בצקות ושינוים בעור ופצעים קשי ריפוי בעקבות הבצקות.
  • צנתורים או ניתוחי מעקפים ברגליים בנוכחות הפרעה משמעותית בזרימת הדם או הופעת פצעים.
  • ניתוחים עבור חולי דיאליזה.

גורמי הסיכון העיקריים למחלות כלי דם הם: עישון (בהווה או בעבר), יתר לחץ דם, היסטוריה משפחתית של מחלות כלי דם, היפרליפידמיה, מחלת הסוכרת, עודף משקל וחוסר בפעילות גופנית. כמובן, ככל שקיימים גורמי סיכון רבים יותר, קיים סיכון גבוה יותר להיווצרות חסימה בכלי הדם ולצורך בהתערבות כירורגית של מנתח כלי דם.